Kirjalle kyytiä!

Ei kokata enää sen kamalan parantolaruokaa esittelevän kirjan ohjeiden mukaan. Homma meni siihen pisteeseen, että ehdollistuttiin niin, että meitä alkoi etomaan jo ruoan ajattelu. Ei hyvä. Joten, käytössä on nyt Natasha Kyssan The Simply Raw Kitchen -kirja. Ja johan alkoi raakaruokakin maistumaan! Paljon, paljon parempaa! Ollaan nyt ehkä n. 5 reseptiä kokeiltu, ja kaikki olleet paljon herkullisempia, kuin yksikään siitä ruotsalaisen naisen kirjasta. Ja siis juurikin siitä käytössämme olleesta kolmen viikon kirjasta, mulla on sen ensimmäinen Raw Food kirja, ja siitä muistan tykänneeni. 

Eilen syötiin oikein maukasta keittoa, C on tehnyt jonkun suklaapiirakan, joka sekin helpotti makeannälkää ja aamupalastakin olen tykännyt. Kyllä tämä tästä. C on harmissaan, kun ei siltä paino suostu tippumaan. Minulla pysyy siinä reilun yhden kilon pudotuksessa. Tokihan se takaisin tulee heti kun pääsen tyhjentämään kasapäin Samba -pusseja ja Vanilla Cola -tölkkejä… 😉 Niistä mä haaveilen. Nomnomnom. Mutta nyt on tosiaan paljon helpompaa, ja ennen kaikkea herkullisempaa, kun on toinen kirja käytössä. Vaikkakin joudutaan jälleen pähkäilemään, etä mitä laitetaan ruoaksi. Kun ei ole selkeää listaa, mitä seurata. Joutuu itse tekemään päätökset! 

Tänään tulee uusi nukke!! En ole vielä saanut pakettikorttia, mutta Postin sivuilta sen bongasin, noudettavissa on!! Wohoo!! Tänään varmaan tulee myös tieto oravaruukustani! Jee!! Ja joku kirjattu kirjekin/paketti on noutoa vailla! Hauskaa!! 

Eilen, kun olin ensiksi saanut ommeltua pari juttua. Toinen “velvollisuus” ja toinen niin hauska, että sitä ommellessa päätin, etten halua enää ikinä tehdä mitään tylsää. No ei kai kukaan HALUA tehdä mitään tylsää, ja silti tylsiäkin asioita täytyy tehdä. Mutta mulla oli siis niin hyvä “meno” siinä ommellessa, että ajattelin/toivoin sen tarttuvan tuotteeseen itseensäkin niin, että asiakkaat villiintyisivät, eikä mun enää ikinä tarttis mitään muuta tehdä, kuin vain hauskoja juttuja. (no, vielä ei ole kukaan villiintynyt…hmph!) Villiintyisitkö sinä tästä? Kukkavoimaa!Niin, ommeltuani jonkin aikaa suunnittelin myös uusia tuotteita. Vieläkin Japani jaksaa innostaa, niin ne suunnitelmatkin ovat voimakkaasti Japani-painotteisia. Yhtä “täysosumaa” lukuunottamatta ei vielä suuria uutisia siltä saralta, mutta mietintämyssy on tiukasti kutreilla. 

Vielä kaiken tämän jälkeenkin virtaa oli, muttei huvittanut alkaa tekemään mitään “fiksua”. Tai siis hyödyllistä. Joten tein valmiiksi Tatebanko projektini. Tatebanko on vanha japanilainen (tietty!) paperinen diorama laatikko. Tai jotain. Tällänen on minun tatebankoni. The Great Wave TatebankoTykkäsin sen tekemisestä kovasti. Ooh! Näitähän vois tehdä omistakin kuvista/piirroksista! Oooh! Blythe tälläinen!! Niin, tämän ostin Amsterdamista The Others -nimisestä aivan mahtavasta kaupasta. Olen pitkään tykännyt sellaisesta vanhasta “tutkimus krääsästä”. You know, vanhoista kemistin välineistä, apteekkarin pulloista, jne. Olen niitä yhteen vessoistammekin kerännyt jo vuosikausia. Nythän ne tuntuu olevan jotenkin trendikkäitäkin. Niin, mutta siis tämä kauppa oli pelkästään sellaisia pullollaan. Niin, ja paljon oli myös kuolleita/tapettuja hyönteisiä lasien takana tuijoteltavina. Niin, minä pidän hyönteisistä. Ja toisaalta olen kyllä pitämättäkin. Mutta hyönteinen on eläin siinä missä vaikka koirakin, enkä minä koiriakaan tapa, joten en hyönteisiäkään. Ainakaan tarkoituksella. (paitsi täitä aivan varmasti!) Hmm..tarkoitus ei ollut kirjoittaa tästä, vaan siis niistä tutkittavista hyönteisistä, joita tapetaan siksi, että ne voidaan laittaa lasin alle pällisteltäviksi. Keräiltäviksi. Kammottavaa, mutta…kiehtovaa. Hankala aihe. Olin siis siellä kaupassa haltioissani. En ollenkaan nähnyt niitä ötököitä ruumiina, vaan kiehtovina, ja jotenkin se sai minusta esiin pienen tutkijan. Olkaa hyvät, voitte käyttää tätä minua vastaan taistellessamme vegaaniuden paremmuudesta/eläinten tappamisen oikeutuksesta. Minä en olekaan “täydellinen” vegaani, kun sain kiksejä kuolleista hyönteisistä. Joku pieni osa minusta nauttii myös täytetyistä eläimistä. Mutta hei, arvatkaa kuka Las Vegasissa taannoin käydessää kävi katsomassa intoa piukassa täytettyjä(?) ihmisruumiita! Minä! Ja ne oli ihan järkyttävän hienoja! Erona näissä tietenkin se, ettei niitä ihmisiä ollut tapettu sitä näyttelyä varten…Mulla on muuten tallessa lasten napatyngät ja omat ja miehen viisaudenhampaat. Kiehtovaa.

En ole tarpeeksi fiksu, taikka pikkutarkka, taikka pitkäjänteinen tutkiakseni asioita oikeasti, mutta niistä vanhanmallisista vermeistä ja siitä maailmasta olen kyllä ainakin ajatustasolla innoissani. Just vaikka se Darwin Room Cafe Tokiossa. Mahtavuutta! 

Ei mulla muuta. Tänään on mahtipäivä! Nukke haettavana postista, jotain pientä krääsää myös tullut, ja se oravaruukku tuotiin kotiovelle! Kissakurnauskis! Ja mennään eväsretkelle! 

Tota joo, yks juttu vielä. Mun mukuloista on tulossa nuoria. Ne alkaa olemaan siinä kuumottavassa vaiheessa, kun ei olle enää ihan lapsia, muttei vielä aikuisiakaan. Äitille ei kerrota enää yhtään mitään, kotoa häivytään yhtäkkiä, mitään sanomatta. Ent iedä yhtään, että missä ne liikkuu, kenen kanssa ja mitä ne tekee. Pojasta enemmän kuin tyttärestä. Tiedän, että tämä kuuluu asiaan, ilman itsenäistymistä niistä ei tietenkään vois tulla itsenäisiä. Mut silti on se vaikeeta. Mua pelottaa, et mitä sen nuoremman kanssa tästä kaikesta oikein tulee. En osaa sanoa miksi, mutta jotenkin mulla on levollisempi olo poikasen kanssa. Mutta se tyttö! Kääk! Ja sit taas toisinaan se haluaa vielä halailla ja olla ihan pikkanen. Osaanko mä olla teinien äiti? Osaanko mä johdattaa jotenkin tän kasvuvaiheen läpi ehjinä ihmisinä? 

Tämä tällä kertaa! Heips! Hauskaa viikonloppua! Innostutaan yhdessä!

xoxo,

Raisa

 

Leave a Reply

