Mukavaa ja helppoa

Mietittekö koskaan minkä takia on niin paljon helpompaa olla lusmu ja lurjus? Ja sit vaik se ei kuitenkaan edes ole niin. Minkä takia on niin hirveen hankalaa vaikka tiskata astiat heti ruokailun jälkeen, kun likakin olis vielä tuoreena pinnassa, eikä sitten vasta illalla väsyneenä, kun kaikki kökkökin on jo ihan kovettunutta ja vaatii liotuksen? Minkä takia on lähes mahdotonta laittaa edellisenä iltana seuraavan päivän vaatteet valmiiksi, niin ettei tarvitse aamulla tehdä sitä ihan samaa hommaa, mutta kiireessä? Minkä takia on sula mahdottomuus lähteä lenkille, vaikka tietää että siitä tulis paljon parempi mieli, kuin tv:n eteen rojahtamisesta? Miksei tavaroita vaan yksinkertaisesti pysty laittamaan takaisin omille paikoilleen heti käytön jälkeen, vaan on aina odotettava kunnon sotkun syntymistä ennen kuin sen pystyy tekemään?

Mä en tiedä mikä parisuhteessa on (ehkä kyse vastuun jakamisesta?), mutta kun C on kotona on mun paljon vaikeampi olla “asiallinen”, siis just sellainen kodinhengetär, joka hoitaa asiat kuntoon, etukäteen. Ja sit kun se on poissa, ja kaikki onkin mun vastuulla on niin paljon helpompi käyttää vähemmän aikaa sähläämiseen ja enemmän tehokkaaseen toimimiseen. Tänäänkin, ennen klo kymmentä olen jo käyttänyt koirat pitkällä lenkillä (tuolla joen varrella on niin kaunista!), istuttanut valkosipulit, tuulettanut vuodevaatteet ja syönyt aamupalan. Melkolailla tehokasta. Enkä edes herännyt aikaisin, vaan yrittämällä yritin nukkua pitkään, kun oon nukkunut järkyttävän vähän viime aikoina.

Mä niin ihailen/kadehdin niitä ihmisiä, jotka oikeasti pysyvät päätöksissään, vuodesta toiseen käyvät lenkillä ja kuntosalilla, opiskelevat kieliä ja oikeasti oppivatki niitä. Kaikkea tollaista, johon vaaditaan vähän (tai paljon) itsekuria ja pitkäjänteisyyttä. Mun pitkät jänteeni on koottu jostain pienestä silpusta ja pistetty kasaan kimalleliimalla. Jostain saatan innostua ihan hirveen paljon kauheesti, mut ensimmäisen kyllästymisen merkin ilmaantuessa onkin mulla jo kova kiire keksiä jotain uutta, ja vielä parempaa. Just vaikka sen karsimisen kanssa (joka taas olis kyllä enemmän kuin paikallaan! Haalin askartelutarvikkeita ihan hillittömällä vauhdilla. Nytkin tulossa Jenkeistä todella iso satsi skräppikamaa, ja siltikään se ei ole hidastanut shoppailua täällä päässä. Kaikki ihana on yksinkertaisesti saatava. Ihan kuin maailmanloppu (tai muuta vastaavaa) olsi tulossa askartelurintamalle, ja mun olis valmistauduttava siihen keräämällä kotiini todella laaja valikoima kaikkea. Ja mä en pysty tekemään mitään, kun kaikki tavara tukkii pöydän, eikä skräppäämisestäkään tule mitään, kun en löydä jotain tiettyä kaiken sen roinan keskeltä. Ihan oikeesti, kuvitelkaa mielessänne oravaa, joka syksyn tullen kiivaasti kerää varastojaan täyteen, piilottelee tammenterhoja sinne sun tänne ja sit talven tullen se mukavasti lämpöisessä pesässään mutustelee herkkujaan. Just joku tollainen mulla on mielessä. Mut koska se “talvi” tulee? No, nyt on hyvä kun on joulu tulossa, voi vähän shoppailuhimojaan kanavoida lahjoihin.

Mä laitan tähän loppuun vielä tässä blogissa aiemmin julkaisemia kuvia, jotka sain Finnish Handcrafters Teamin jäseniltä. Kirjoitin siis postauksen, joka jotenkin liittyi niihin (meihin). Mä en ole ihan varma, tuleeko linkit oikeisiin valokuviin, pahoitteluni jos ei tule. Eikä mulla siis ole edes mitään lupaa julkaista näitä kuvia uudestaan, mutta osa oli niin kauniita ja hyvinsopivia tähän kirjoitukseen, jossa siis kyse järjestelmällisyydestä ja tietynlaisesta siisteydestä.

ba269-sasha3

Katsokaa nyt! Washi teipit voi olla näin kauniista ja ennen kaikkea niitä ei tarvitse olla miljoonaa erilaista! Miksen mä voi oppia tätä? No, koska mun mielestä paljon on enemmän, ja miksi tyytyä vähään kun voi saada kaiken. Mutta tämä siis ihana. Ja toi kissakalenteri!! https://www.etsy.com/shop/PaperPlaneStationery

97bdb-sasha2

Ihana Sasha varmaan suunnittelemassa jotain kaunista muistikirjaa.

89985-sasha1

Tämäkin jotenkin vaan niin ihana. Ei tarvitse olla viivasuorassa, ja silti voi olla kauniisti järjestyksessä.

92824-made_of_sundays_studio

Tämä kuva taas osoittaa, että voi olla hupsusti pehmoleluja esillä ja siltikin olla asiallinen. Ei niitä lelujaan tarvitsisi olla kahta miljoonaa… https://www.etsy.com/shop/MadeofSundays

Eipä mulla sitten muuta. Koitan saada tänään paljon aikaiseksi. Ommella ainakin pitäisi ja kirjastossa käydä skannaamassa sivutyöverokortti.

Joo, ja tavallaan siis ainakin yksi pointti kaikessa tossa ylläolevassa höpinässä oli siis se, että elämäänsäkin vois välillä vähän karsia. Ei ehkä tarttis olla niin montaa projektia koko ajan meneillään ja seuraavaan aktiviteettiin, olkoon se sitten vaikka hampaiden pesu, vois siirtyä ennen kuin on totaalisesti uuvuttanut itsensä siinä edellisessä. Ei muuta.

xoxo,

Raisa

Leave a Reply

