Mitä tänään kokattaisiin? Grilled Cheese/Juustovoileipiä!

Siirsin juuri tyhjän kirjahyllyn pois entiseltä paikaltaan. Mun kirjojen karsinta projekti tosiaan päätyi siten, että melkein puolet kirjoista ja lähes kaikki lehdet lähti Kierrätyskeskukseen tai kirjastoon. Tänään aamulla vielä bongasin viisi kirjaa, jotka eivät ilahduta minua. Joten uutta reissua Kierrätyskeskukseen odottamaan vaan. Pois silmistä kuitenkin.

En tiedä onko tää yleinen juttu, vaiko vaan jotain mitä itse kehittänyt, mutta olen huomannut, että mulla on paljon sellaisia tavaroita, joiden ajattelen kuuluvan minulle. Siis niin, että niiden tavaroiden tehtävä on pönkittää sitä mitä minä olen. Tälläisellä kuin minä nyt vaan kuuluu olla tiettyjä kirjoja kirjahyllyssään. Vaikka joitain “klassikoita” jotka olen kertaalleen lukenut, mutta tiedän, etten tule niitä uudestaan lukemaan, ja vaikka haluaisinkin niin kirjastostahan niitä saa lainattua. En tiedä osaanko sanoa tätä oikein. Se, että tykkää nyt vaikka eläimistä tarkoittaa sitä, että sulla tulee olla tietyt perusteokset, kuten just vaikka se Peter Singerin Oikeutta Eläimille sun kirjahyllyssä. Höpöhöpö sanoo Raisa! Hus pois! Sanoo Raisa!

Yksi vielä, ennen kuin mennään tän päivän aiheeseen. Tavaroiden heittäminen roskiin tuntuu todella pahalle. Ihan eri lailla kuin tavaroiden laittaminen kirppiskasaan. Kirppiskasaan kun laittaa, niin ei silleen harmita, kun se menee uudelleen kiertoon. Mutta kun laittaa roskiin niin se onkin siinä sitten, sun vastuulla. Sun vika että jäävuoret sulaa ja Afrikka aavikoituu. Ehkä nyt älyäis kaupassa miettiä sitten toisenkin kerran, ennen kuin ostaa jotain uutta ja tosi tärkeetä ja sellaista elämän mullistavaa. Kun roskiin ne jossain vaiheessa, täysin turhina kuitenkin päätyy.

No mutta, siivouksen keskellä pitää myös syödä! Ja kun on koko päivän siivonnut ei enää jaksa eikä kerkiäkään tuntikausia kökkiä keittiössä. Mut nälkä olis kova. Mitä tehdä? No tietty juustovoileipiä! Siihen sivuun voi vielä tekaista salaatin, ja kamalaan amerikkalaiseen tyyliin avata vielä sipsipussin.

15671704813_542954c2df_k

Grilled Cheese, Juustovoileivät.

2-4 paahtoleivän palasta/syöjä  (näitä voi tehdä ylimääräisiä, maistuu myös kylmänä)

sinistä Keijua

1 paketti vegaanista juustoa, esim. Cheezly (tätä saa vähänkään isommista kaupoista ainakin pääkaupunkiseudulla), Teese (Ekolosta ja Vegetukusta, voi tilata myös verkosta, sillä ei tarvii säilyttää kylmässä) taikka kätevä tekee itse! Tärkeää on käyttää juustoa, joka sulaa. Maulla ei niin kauheasti väliä, joten just toi Cheezlykin käy tässä kohtaa hyvin, vaikka muutoin ei kovin maukasta olekaan. Juustoa menee aika paljon, viimeksi meni Teesen koko pötkylä meidän neljän leipiin. Mitä enemmän sen parempi 🙂

0,5 pkt savutofua (voi jättää poiskin) + grillimaustetta

Laita leipägrilli kuumenemaan. Jos sulla ei ole sitä ei syytä huoleen! Sillä voit vallan mainiosti tehdän tämän paistinpannulla ja -lastalla!

Voitele kaikki leivät (muista, että näitä täytyy olla parillinen määrä!) molemmilta puolilta. Sotkuista, tiedetään. Voitele silti.

Viipaloi juusto ja tofu, laita kumpikin omaan astiaan tms.

Laita leivän päälle ensin juustoa, sitten tofua, grillimaustetta ja vielä kerros juustoa. Ja toinen leipäviipale kanneksi päälle. Meidän leipägrilliin menee kaksi leipää kerrallaan, joten mä teen tietenkin kaksi leipää valmiiksi ja grillaan ne yhdessä.

Jos sulla ei ole leipägrilliä laita yksi leipä kerrallaan kuumalle pannulle ja paina paistinlastalla tosi voimakkaasti ja tasaisesti. Tarkoitus on saada juusto sulamaan ja leipä painumaan kunnolla kasaan. Paista toiselta puolelta samoin.

Täytteitä voi vaihdella, tofun sijaan voit kokeilla vaikka aurinkokuivattua tomaattia. Juusto on kuitenkin olennainen osa tätä, joten sen kanssa ei kannata lähteä kikkailemaan. Tai tee kuten lystää.

Tälle päivälle taas paljon kaikkea tohinaa, joten parasta aloittaa, ennen kuin lapset tulee koulusta ja sitten aika meneekin niiden kanssa riitelyyn.

Heippa! Hyvää ruokahalua!

xoxo,

Raisa

3 thoughts on “Mitä tänään kokattaisiin? Grilled Cheese/Juustovoileipiä!

  1. Hyvä sinä!
    Minulla on niin kiinteä suhde kirjoihini että ajatus niiden karsimisesta tuottaa tuskaa. Rakastan jopa kirjahyllyjäni niin etten osaa olla ilman. Olen säästänyt vuositolkulla joskus 10veenä Elävä Maailma-klubista saamiani keräilykortteja ihan vain, jotta muksuni voisivat hyödyntää niitä koulussa. Mahdollisesti. Kuten minäkin silloin kun tieto etsittiin tietokirjoista. Siihen, kun muksuni menevät kouluun on niin pitkä aika, että luonto on joko ottanut niin valtavia harppauksia eteenpäin (taistelussa ihmiskuntaa vastaan), että gepardit osaavat käyttää veistä ja haarukkaa ja siilit pelaavat korista. Tai sitten se on tuhoutunut. Joka tapauksessa tieto on täysin vanhentunut. Kansioita on kolme, ylitsepursuavaa. Minulla on myös muutama kirja jotka minun ” kuuluu” omistaa. Jotka olen lukenut. Joihin olen pettynyt. Minulla on myös kirjoja joista olen maksanut aivan si-ka-kal-liin hinnan. Ne ovat spesiaaleja. Alansa huippujen kirjoittamia ja heidän rakkaudella väsäämiänsä. Olen etsinyt niitä kissojen ja koirien kanssa. Ottanut lopulta yhteyttä maapallon toisella puolella asuvaan kirjailijaan ja ostanut itselleni kappaleet. On kirjoja muistokirjoituksilla. Sarjakuva albumeja joiden sisäsivuille on piirretty minun muotokuva tai runoiltu jotain kaunista. Vain minulle. On kirjoja jotka osaan ulkoa. Kirjoja jotka ovat lukemisesta niin rullalla, että pelkään niiden katoavan kosketuksesta.
    Mutta sitten. On kirjoja joista voisin yrittää vierottautua. Joita en kunnolla edes muista. Jotka olen hankkinut vain koska ne ovat olleet esim.alessa tai ovat kriitikoiden ylistämiä, mutten itse ole saanut niistä otetta. Kirjoja kiinnostavalla aiheella ilman kunnon juonta. Tietokirjoja joista en ole saanut tahtomaani irti vaikeaselkoisuuden takia. Huonosti suomennettuja kirjoja. Latteasti kirjoitettuja kirjoja.
    Minäkin aloitan. Huomenna vaatteet. Syksyllä oli jo levyt. Ensi viikolla kun tapaan intohimoisesti ompelevan ystäväni, vilautan hänelle kankaitani ja vetoketjuvuortani.

    • Loistavaa! Eikä sellaisista kannatakaan luopua, joista noin kovasti pitää. Tarkoitus on, että tavarat ilahduttavat meitä.
      Mutta tää on ihanaa, miten karsinta innostus herkästi tarttuu. Yleensä kuitenkin ainoastaan niihin, jotka eivät ole ihan siinä omassa lähiympäristössä. Olen huomannut, että mies on aina minun karsiessa jotenkin vastahankainen. Toisaalta kyllä todella iloinen vapautuneesta tilasta ja siisteydestä, mutta hyvin kriittinen poislaittamieni tavaroiden suhteen, jos ne vähänkään liippaavat häntä. Mutta taas toisaalta on hyvin kärkkäästi aina laittamassa minun tavaroitani pois, jos sille päälle sattuu. Varmasti jokin psykologinen juttu, eli toimikoon tämä varoituksen sanana, perhe varmaan tulee osoittamaan vastarintaa!

      Kiitos kommentista, tämä todella piristi! 🙂
      xoxo,
      Raisa

  2. Tuo tavaroiden roskiin heittäminen tuntuu todella epäreilulta etenkin maapalloa ja sen ihmeitä kohtaan. Se että ostaa itselleen jotain, josta ” ei ole valmis kantamaan vastuuta viimeiseen asti”, kuluttamaan loppuun ja matkalla korjaamaan, tuntuu pahalta. Ostaminen on tehty niin helpoksi, siihen kannustetaan joka suunnalta ja sitä pidetään täysin normaalina. Ajan vietteenä. Siitä huolimatta, kun kavereilta kysyy mahdollista heidän tarvetta minulle tarpeettomalle tavaralle, ilmapiiri muuttuu usein kiusaantuneeksi. Heille tulee selkeä morkkis siitä, että he ottavat tavaran vastaan. Luultavasti minulla on niin hienoja ihmisiä ystävinäni, niin samanluontoisia kuin minä.
    Yritän aina uudelleen sijoittaa tavarat mahdollisimman tavaraa paljon uusiokäyttävään kohteeseen. Esim.vanhat pussilakanat (kuka niitä edes haluaisi?) Hesyyn alusiksi kissoille, levyt käytettyjä myyvään levykauppaan jne. Mulle kierrätyskeskus on viimeinen etappi ennen roskiskatosta. Toki se on helppo paikka.

Leave a Reply

