Tiistaina tähtäimessä: Huili -lehti

Tämä on sitten toistaiseksi viimeinen lehti, jonka arvioin. Kun en muita juurikaan lue. Tai en ainakaan muista erityisemmin pidä. Tai jotain. Ainakaan mulla ei tällä hetkellä ole muista lehdistä mitään sanottavaa. Aiemminhan olen täällä esitellyt Mollie Makes -lehden sekä The Simple Things -lehden (sorry lehti -sanan toisto). Näitä kolmea lehteä minä siis luen, silloin kun lehtiä luen. Näistä vähiten pidän tuosta Simple Thingistä.

IMG_1534

Anteeksi, en osaa Huilista kertoa historiaa tms., varmaan niiden nettisivuilta löytyy niille, joita vuosiluvut ja painosmäärät jos sellaiset kiinnostaa. Huili on minulle kirjastolehti, tai siis juuri tähän hetkeen asti se on ollut minulle kirjastolehti, siis lehti jota lainaan kirjastosta. Mutta kun etsin niitä nettisivuja, niin totesinpa että samallahan sen tilaan ihan kotiin asti, ja tulen tukeneeksi pientä kotimaista. Tulipa hyvä mieli. Olen tilaamista aiemminkin miettinyt, mutta varsinkin viime kesänä(?) kun Anu Harkin pärstä ilmestyi lehden toiselle puolelle totesin, ettei minun euroni kyllä millään tapaa osoita hyväksyntää tuollaiselle toiminnalle. Huili ja Kotoliving lehtihän siis yhdistyivät muutaman numeron ajaksi, sitten se kävi kannattomattomaksi ja Kotolivin älysi vetäytyä leikistä. Kyllähän niitä sen Anun kuvia saattaa vieläkin Huilissa näkyä, ymmärtääkseni tekee edelleen jotain askartelu-sisustuspullahöttöä, mutta katsotaan kuinka se vaikuttaa lehden yleisilmeeseen. Ja ainahan siitä voi antaa palautetta.

No niin, minä olen nyt siis Huili lehden iloinen tilaaja, joten eiköhän ole aika kertoa lehden sisällöstä hivenen lisää. Huili ilmestyy neljä kertaa vuodessa, irtonumerolla on hintaa xx verran. En siis löytänyt kovinkaan vakituista hintaa, kesänumerolla oli hintaa 5 euroa, ja tuolla tilaussivulla Huilia saattoi kokeilla 8,5 euron edullisella hinnalla. Huilin saa ainakin tämän linkin alla olevista kaupoista. Niin, ja siis useista kirjastoista.

Niin, siis se sisältö. Huili on vähän hipsterimäinen, mutta erittäin maanläheisellä ja sellaisella suomalaisella tavalla. Ei mitään kireitä liivejä miehillä, mutta sitäkin tuuheampia partoja, joissa saattaa olla hiven sammalta ja lupiinijauhoa. Ei niin, että muistaisin yhtäkään tuollaista kuvaa lehdessä nähneeni, mutta mieleikuva vastaa tuota. Kaiken kaikkiaan maailmaa parantava lehti. Hyväksyy, tai siis sellaisen mielikuvan minä olen saanut, tietynlaisen eläinten hyväksikäytön, nrossa 2/2014 on mm. katsaus kotimaisiin pieniin jäätelönvalmistajiin. (jutussa esitelty yksi “valmistaja”tosin toi jäätelönsä Italiasta.) Eli kotimaisuus, pienuus ja ekologisuus pääosassa. Eläimet oikeuksineen kuitenkin mukana, mutta ei ehkä ihan niin kuin pitäisi. Mutta ei nyt takerruta tähän.

IMG_1535

Lehti on täynnä elämänmyönteisiä artikkeleita, esittelyjä hyväätekevistä ihmisistä, kriittisiä kannanottoja joihinkin meidän itsestäänselvyyksiin, paras esimerkki juttu maidosta, joka innosti minut työstämään maidosta kertovaa zineä. Zine edelleen ajatuksentasolla, tilauksia otetaan vastaan myöhemmin. Huilin kautta olen oppinut myös seuraamaan Finn Watchia, joka olisi kyllä kokonaan oman blogin arvoinen yritys. Ei siinä, varmaan niillä onkin oma bloginsa, mutta minä voisin, perustuen siis siihen kuinka paljon heistä pidän, perustaa heille oman blogin. (En kuitenkaan perusta.)

IMG_1536

Pahoitteluni, etteivät nää munkaan kuvat niin kovin myyviä ole. 🙂

 

Huilissa ei juurikaan moitteen sijaa ole, ehkä kuvat voisivat olla vähän “myyvempiä” ja ulkoasu jotenkin siloitellumpi, ja tietenkin soisin sen olevan täysin vegaaninen lehti. Mutta muutoin olen kyllä oikein tyytyväinen. Kirjoitusvirheet, joista välillä lukijat huomauttelevat, tai toimitus harmittelee jälkeenpäin, ei minua haittaa, eikä todellakaan se, ettei lehteä tee iso läjä alan ammattilaisia, siis sellaisia jotka tuntuvat tekevän kaiken jonkun tietyn, hyväksi havaitun kaavan mukaisesti. Toivottavasti lehteä riivanneet talousvaikeudet olisivat takanapäin jotta voisivat luottavaisin mielin katsoa tulevaisuuteen.

Mutta nyt tää lähtee ottamaan erittäin kivuliasta tatuointia! Eek!

xoxo,

Raisa

7 thoughts on “Tiistaina tähtäimessä: Huili -lehti

  1. Mulle tulee kans Huili! Innostuin siitä juurikin sen maitojutun jälkeen. Tosin ottaa pattiin aika vahvasti se eläinten hyväksikäyttö, villamainokset yms. Mut muuten piristävä erilainen.

  2. Pingback: Mitä tänään kokattaisiin? Sienilisäkettä ja ihmetellään Japanilaisia. | PINKKIS of Finland

Leave a Reply

