Ruusuja ja Risuja

Heipsis!

Olen tätä postausta jäsennellyt päässäni ja sain siitä oikein hienon. En kuitenkaan usko, että saan sitä ulos niin kuin olin ajatellut, joten ihan samaa sekavaa settiä luvassa kuin aina aiemminkin.

Olen viime aikoina kokeillut paljon (tai vähän) uusia asioita, ja haluaisin tehdä niistä jonkinlaisen koosteen. Koosteen koska yhteen asiaan en nyt malta keskittyä tehdäkseni siitä kattavan analyysin. Kerron vaan mistä olen tykännyt, ja mistä en. Ja miksi, tai miksen.

Ruusuja

Hälsan Kök:n vegaanistunut tuotevalikoima. Söin Hälsans Kökin tuotteita paljon sillojn  kun en vielä ymmärtänyt, että eläinteollisuuden suurimpia kärsijöitä ovat munivat kanat ja lypsylehmät. Siis juuri ne, joita ei tapeta ruoaksi. Ja sitten ymmärsin, enkä enää syönyt lakto-ovo-vegetaarisia tuotteita. Mutta hiljattain ovat muuttaneet (kaikki??) tuotteensa vegaanisiksi! Parhautta! Tein pyörykkämakutestin: ostin HKn (siis Hälsans Kökin), Annamman (sorry jos väärin kirjoitettu) ja Ikean kasvispyöryköitä ja perheen kesken maisteltiin niitä kaikkia yhtäaikaa. HK:n olivat ehdottomasti parhaita. Mies tykkäsi eniten Ikean, koska maistuivat kasviksilta, muut eivät juuri samaisesta syystä. (mies ehkä muutti mieltään myöhemmin.) Annamman pyöryköistä pidimme kaikki vähiten. Sorry.

Michael Kamala. Se on niin hieno pupu! Voi että! Meillä kävi tuuri! Miten joku voi noin hienon (tai yhtään minkäänlaisen) pupun hylätä?! Menispä aika vaan nopeammin, niin ne vois päästää yhteen ja saisivat seuraa toisistaan. Tuntuu pahalta lähteä töihin, kun haluaisin hengata pupujen kanssa yläkerrassa.

_MG_6814

Vihis. Hoviruoan kasvispiirakka. Ihan aikuisten oikeesti elämästä on tullut aika paljon helpompaa (ja epäterveellisempää myös), kiitos vihiksen.

_MG_6857

Prisma. Hassua miten olen tässä suhteessa kääntänyt takkini täysin. Prismasta saa Vihiksiä, Violifen ja Wilmersburgerin juustoja, ichoc:n suklaita.

Eveliina Lundqvistin kirja Salainen Päivkirja Eläintiloilta. Luin sen vasta nyt, en tiedä miksi olin sen lukemista näin pitkittänyt. Luin sen kahdessa päivässä, ahmien joka välissä. Nopealukuinen, ajatuksia herättävä. Tilasin niitä juuri kolme, joululahjoiksi. Suosittelen aivan kaikille! Ei yhtään sellainen kuin pelkäsin. Taisin vähän itkeä, mutten ollenkaan holtittomasti parkuen tms. Eli siis ihan turvallinen lukea niidenkin, jotka eivät voi yleensä mitä kauheuksia katsoa/lukea. Lisää tätä!

Mun mies, Herra C. Mitä lie ilmassa, mutta mä oon ihan rakastunut. Nytkin se touhuaa tuolla pihalla, laittaa paikkoja talvikuntoon. Mä oon niin onnekas.

Risuja

Uusin James Bond. Tykkään Bondeista, tykkään Daniel Craigista Bondina, mutta tää uusin oli ihan roskaa.

Facebook. Taas tää. Siellä on jälleen ihme juttuja ja ihmisillä niin naurettavia “ongelmia”. Nukkemaailmaan tietenkin liittyy. Harmittaa.

“Terveyssyistä” punaista lihaa välttelevät. Siis sellaiset, jotka syövät sitten kaksin verroin kanoja ja kaloja. Eikö niiden (siis kanojen ja kalojen) terveys kiinnosta pätkän vertaa? Mua suorastaan vituttaa semmoinen, kun syystä x (x:n tilalle voi laittaa minkä vaan naurettavan pikkuvaivan) ei voida syödä jotain eläinkunnan tuotetta, mut sit jotain muuta voidaan ja sitä syödään hyvillä mielin. Miten sitten ne muut eläimet, joita voidaan syödä ilman pikku kipristelyä? Eikö niiden utaretulehduksilla, epätoivolla, avohaavoilla, murtumilla, kaikella sillä kauheudella ole mitään merkitystä? Herätkää!

Jotain Siltä Väliltä

Ravintola Onda. Oltiin täällä Ravintola Vierailulla Animalia Pks:n kanssa. Tämä on siis jo jonkin aikaa olemassa ollut ravintola, jossa en jostain hassusta ennakkoluulosta johtuen ollut aiemmin käynyt. Siinä Silvoplen entisellä paikalla Hakaniemessä. Meitä oli sen verran monta, että oltiin varattu ruokamme jo etukäteen, joten saatiin en melko vauhdikkaasti, mikä oli ihanaa. Listalta löytyy siis ainakin kolme valmiiksi vegaanista annosta, jos oikein muistan. Itse otin, kuten melkein kaikki muutkin, Vegan “Fish” Burgerin. Se oli ihan hyvää, mut olis voinut olla maukkaampaakin. Ehkä kastikkeessa olis sitten voinut olla enemmän makua. En tiedä missä vika oli, mut jotain siitä puuttui. Kerrankin kyllä sämpylässä ei ollut mitään vikaa. Mutta se hinta!! Ääk! 14.50 burgerista! Oli siinä kourallinen oikein loistavia suolaperunoita rinnalla, mut silti. Kamalan kallista! Pöytään tuotu leipä ja hummus chiliöljyllä oli kyllä aivan sairaan herkullista. Sisustus oli paljon Silvopleen ajoista parantunut, plussaa siitä. Ja siis, älkää nyt ottako mua väärin – onhan se aivan mahtavaa, että on ravintoloita, joista saa vegaanista ruokaa ilman, että sinne pitää soitella etukäteen ja varmistella. Mut silti. Vitonen pois hinnasta, ja mä voisin mennä sinne uudestaan. Seitan annos, josta sain maistaa oli aika kamala. Sorry. Perunat ja leipä hummuksella kyllä loistavat. Sieltä sai myös vegaanista jälkiruokaa! Plussaa siitä, vaikkei sekään ihan niin hyvää ollut kuin olisi voinut olla. Anteeksi, mussa on varmaan jotain vialla kun tälleen valitan. Jotenkin tuntuu, ettei vegaanin soisi marmattavan, kun jotain tälläistä kerrankin saa.

Minä. Sekoan. Muistatteko, miten mulla on välillä karsintakausia ja sitten on haalimiskausia? Saateri soikoon, mulla on ne nyt molemmat yhtäaikaa. Miten voi olla?

Ei mulla sitten muuta.

xoxo,

Raisa

4 thoughts on “Ruusuja ja Risuja

  1. Moi! Mä ostin jokin aika sitten HK:n uusia linssipihvejä ja ne oli musta törkeän hyviä just, ootko kokeillut? Ja lähikauppias otti hyllyyn vihikset pyynnöstäni, sekin on plussaa. Ja ne maksaa meidän kalliissa K-kaupassa alle 90snt, oiskohan virhe. Ostin ison kasan, kun kerran ne pyysin. Kauppias vaan sanoi, että okei, tilataan!

    • Moikka! En ole kokeillut mainitsemiasi linssipihvejä, täytyy kyllä ehdottomasti kokeilla! K-kaupoissa on kyllä toi hyvä puoli, että kauppiaat voi joustavasti ottaa kaikenlaisia tuotteita myyntiin, siis niinko asiakkaiden pyynnöstä. Hyvä hyvä! Ja toi hinta?!! Oon kuullut, että vihiksiä voi myös pakastaa. 😉 Miten muuten teidän kaupassa, käykö siellä joku muukin haalimassa hyllyn tyhjäksi, vai voitko luottaa siihen, että niitä on seuraavallakin kerralla? Mua ärsyttää ihan suunnattomasti, jos olen vaikka lounasta menossa hakemaan vihishyllystä ja se onkin tyhjä ja mun täytyy sit syödä pakasteesta se thai-kuutio, joka maksaa kolmen vihiksen verran.
      Kiitos kommentista!
      xoxo,
      Raisa

      • En vielä tiedä, hamstraako vihiksiä joku muu, täytyy tehdä markkinatutkimusta! Ostin 5, jätin yhden hyllyyn. Täytyy käydä huomenna kurkkaamassa, onko ne lisääntynyt vai vimppakin viety 😄. -M.

Leave a Reply

