Viikon ostos, 8

Hei taas!

Tällä kertaa hieman erilainen ostos, kyseessä nimittäin anti-ostos, jostain omistamastani luopuminen.

Meiltä lähti tänään auto. Kerttu. Ollaan sitä aika ajoin mietitty, C vähän väliä sanoo mulle, että viedään se mun isälle, mistä me se saatiinkin. Ja mua on harmittanut. Mitä mun isäkin ajattelis, jos me tuotais sen antama auto takaisin. Ja kyllähän me sitä tarvitaan, miten me muka päästäis Nuuksioon? Tai millä me vietäis kamaa Kierrätyskeskukseen? Millä mä menen Varistoon kaikkien skräppikamojen kanssa?

No, viime viikolla C vaihtoi siihen kesärenkaita ja yksi pultti hajos. Okei, tää oli se merkki, jota oltiin odotettu. Otin jo yhteyttä vakuutusyhtiöön, kyselläkseni seisontavakuutuksesta, mutta päätin kuitenkin odottaa isän mielipidettä. Tänään sille sitten soitin, vähän jännitti. Älkää kysykö miksi. Sillä en tietäisi vastausta. No, isä tulikin sitten lähes heti veljensä kanssa hakemaan autoa, mä laitoin nimen paperiin ja vaikkei se omistajaa siinä kohtaa vaihtanutkaan ei Kerttu ole enää minun vapauteni/murheeni. Isä hoitaa.

Heti kun auto lähti pihasta alkoi hirvittämään. C:kin minua soimasi, tämä tapahtui kuulemma liian nopealla aikataululla, nyt me ei enää ikinä päästä Nuuksioon (mä jouduin aina maanittelemaan ja lahjomaan sen sinne joka tapauksessa), me ei enää ikinä päästä mihinkään. Niin. Elämä loppui just nyt.

Kyllä mua pelottaa mitä tästä tulee. Mitä sitten kun pakkasta on 20 astetta, tiet auraamatta, jäisiä, on pimeetä ja kamalaa? Miten mä pääsen töihin? Millä mä vien kartongit kartonkikeräykseen? Miten me tuodaan koiranruokasäkit kotiin? Apua!

Toisaalta mulla on todella vapautunut olo! Enää ei tarvitse huolehtia auton katsastuksesta, siitä onko tankissa bensaa vai ei, vakuutuksista, korjauksista, ja kaikesta siitä, mitä auton omistamiseen liittyy. Ja mikä parasta – musta tuntuu, että mä elän nyt enemmän omien arvojeni mukaisesti. Kyllä te tiedätte, miten mä täällä aika ajoin paasaan ekologisuudesta, kierrättämisestä, uusiokäytöstä, vähentämisestä ja kaikesta sellaisesta. Nyt musta tuntuu, että mä otan enemmän vastuuta myös omista teoistani. Ja voi pojat! Se se vasta on hyvä tunne!

Ehkä elämä tästä jatkuukin? Kenties entistä parempana vielä. Ainakin mä säästän 400-500 € ihan pelkissä vakuutusmaksuissa/vuosi! Se on meikäläisen tuloilla yli viikko töissä. Siihen päälle bensat ja muut niin mähän voisin teoriassa pitää 2-3 viikkoa ylimääräistä lomaa joka vuosi ihan vaan luopumalla autosta.

Voipi olla, että tämä auttaa myös hillitsemään kaikenlaista shoppailua, kun tavarasta eroon hankkiutuminen vaikeutui näin paljon. Onneksi kuitenkin kerittiin viemään se viimeinen kuorma Kierrätyskeskukseen, niin ei jäänyt nurkkiin lojumaan. Täst’edes täytyy tarkemmin suunnitella nekin reissut. Saa nähdä mitä tästä tulee! Ihan (kauhun sekaisella) innolla odotan tulevaa! Mun täytyy kuitenkin myöntää, että oon aika ylpeä tästä päätöksestä. Hyvä minä!

d19433168e7645d2fd94ae670063f3d1

Hyvää alkanutta viikkoa!

xoxo,

Raisa

Leave a Reply

