Viikon Ostos, 10 (ja vähän kamaa myynnissä)

Moikkarallaa!

Taistelen ajatuksen “Älä Osta Mitään -kuukausi” kanssa. Pitäisikö minun hillitä tarvetta olla tosi kurinalainen vai pitäisikö minun hillitä tarvetta ostaa uusi, parempi elämä? Eilen oli todella lähellä, etten tuosta noin vaan, hetken mielijohteesta ostanut meille Vitamix blenderiä. Nykyään kun on tilillä rahaa, tuollaisetkin asiat onnistuisivat ihan tuosta noin vaan. Viime viikolla meinasin mennä matkalaukkukauppaan, ja ostaa itselleni kevyen ja eleettömän matkalaukun. Nyt olen aikeissa tilata itselleni raaka-aineita kotikosmetiikkaa varten. (viimeksi kun olen tilannut ko. aineita, n 10-12 vuotta sitten, jouduin heittämään  ison osan pois, kun öljyt härskiintyivät ja tuoksuöljyistä viimeiset olen pikkuhiljaa kaatanut pesukoneen huuhteluainelokeroon, kun ei muuten tule käytettyä.) Minä tiedän ja tunnen taipumukseni innostua niin maan perkeleesti, ja nyt pyrin välttämään sitä. Just sitä suurta innostustahan lähes kaikki tavaranikin kuvastavat. Ja nyt olen kovalla työllä hankkiutumassa niistä eroon. Meillä on tällä hetkellä kaikki paikat täynnä kamaa! En voi ymmärtää miten sitä on vieläkin niin paljon!

No, ainakin osaltaan vaikuttaa se, kun olen vinttejäkin tyhjentänyt ja tuonut niitä kamoja ihmisten ilmoille. Veli tulee viikolla hakemaan yhtä kuormaa Kierrätyskeskukseen vietäväksi ja sitä ennen täytyy mun saada mahdollisimman paljon kamaa kerättyä poisvietäväksi. Kyllä tämä tästä!

En kyllä tiedä mistä tämä todella vaativa tarve karsimiseen tulee. Melkein vimmalla käyn laatikoita ja komeroita läpi, josko täältä löytyisi jotain pois laitettavaa. Pistin lähes kaikki korunikin pois näkyvistä. Niitä en sentään laittanut kirppiskasaan, mutta jonnekkin missä ne ei ole koko ajan esillä.

Niin, että sellaista.

Tämän kertainen ostoni ei varmasti kiinnosta yhtään ketään, mutta itse olen siitä hyvin innoissani. En kyllä keksi, että miten tästä hyötyisi yhtään kukaan muu. Koittakaa joku ilo siitä itselleni irrottaa.

Risiiniöljy!

26740708076_9fa687c8ec_z

Minähän sain noin kuukausi sitten silmälääkäriltä ohjeen käyttää paksua voidetta kuivien silmien aiheuttamiin ongelmiin. Siis joka yö pitäisi laittaa vaseliinia molempiin silmiini, loppuikäni. Ei kiva. Ennen kaikkea ei kiva vaseliini, öljyteollisuuden sivutuote. Lisäksi pitkässä juoksussa se tulisi maksamaan minulle useita satoja euroja, jostain naurettavasta vaseliinista. Ei kiitos! Mutta en minä oikein ilmankaan meinaa pärjätä, enkä uskalla alkaa kikkailemaan silmieni kanssa. Kookosöljyä olen miettinyt, mutta en tohdi sitä silmiini tunkea.

Joten avuksi Google! Löysin asiallisen oloisilta sivuilta vinkkejä kuivien silmien hoitoon ja kaikista paras vinkki oli risiiniöljy! Ostin pullon apteekista, maksoi suht saman verran kuin tuubi sitä silmävoidettakin, mutta tavaraa on noin miljoona kertaa enemmän eikä sitä tarvitse olla koko aikaa olla ostamssa uutta, kun ei tule sitä kontaktia silmän kanssa. Se tuubihan piti vaihtaa kuukauden välein, oli tavaraa jäljellä tai ei.

Olen sitä nyt kolmena yönä käyttänyt ja hyvin on toiminut! Tänään aamulla kun heräsin taas aivan liian aikaisin ja silmät tuntuivat vähän kuivilta laitoin öljyä vähän luomille ja jatkoin pötköttelyä. Kun lopulta nousin ihmisten aikaan silmät tuntuivat loistaville. Käytän öljyä niin, että kostutan kestovanulapun sillä ja painelen ripsien tyveen. Suoraan silmään en sitä laita. Jostain olen myös lukenut, että risiiniöljy kasvattaisi ripsiä. Itse en siihen usko, mutta näköjään ihan silmäturvallinen se on ollut kautta aikojen.

Tällä loistavalla oivalluksellani en säästä pelkästään rahaa, mutta myös luontoa. Tuo kierrätettävä lasipullo kestää minulla todennäköisesti kauan ja käytön jälkeen voin kierrättää sen kokonaisuudessaan. Kun taas vaseliinivoide on pakattu metalliseen tuubiin joka on pakattu kartonkiin, mukana tulee paperiset ohjeet, nämä toki kaikki kierrätettäviä, mutta silti. Korkki oli muovia, joten se joutuu roskiin. Luonto kiittää nerokasta Raisaa! 🙂

Hei, ehkä tässä sittenkin on joku pointti! Siis oikeutus tälle postaukselle. Se, että tuhlaileville asioille voi löytää, jos jaksaa vähän etsiä, kestävempiä vaihtoehtoja.

Moikka nyt! Ai nii! Unohdin ne myytävät!

Ponit 15 €, Lundby huonekaluineen ja Muumi uimahuoneineen 20 €, muotit ja kirja 25 €, leimat 10 €, 40-50 täysinäistä HK tarra-arkkia + kirjepapereita 30 €, pikkupehmot 10 €, netsuke/avaimenperä setti 15 €, Rement setti 10 €.  Annan mieluusti paljousalennusta, jos ostaa useamman! 😀 Reilu!

xoxo,

Raisa

 

6 thoughts on “Viikon Ostos, 10 (ja vähän kamaa myynnissä)

  1. Vitsit kun olis paljon rahea, muotit ja kirjepaperit ois kiinnostanut kovasti mutta ei ehkä pygee kyllä, heh. Olis mahtavaa päästä joskus tutkimaan sun taloa ja mitä kaikkea hienoa sieltä löytyis, sulla on niin paljon kaikkee kivaa tavaraa ja juttua! 😍

    • Mä alan olemaan jo vähän huolissani, kun esim. työkaverit puhuu just tosta, että olis ihana päästä käymään meillä ja tutkia taloa, kun mulla on niin erilaisia tavaroita, mutta kun olen hankkiutumassa kaikesta eroon niin eihän mulla ole enää mitään katsottavaa! Tuottaisin vaan pettymyksen teille kaikille! Vaikka kyllä ihan oikeesti mulla on vieläkin tosi paljon tavaraa. Ja just ne parhaat on jäljellä. 🙂
      Eiköhän noita Kitty papereita ja tarroja matkaa sinnekin päin, kun ei ne näytä kaupaksi menevän. 😉
      Kiitos kommentista!
      xoxo,
      Raisa

    • Pahoitteluni, nekin meni jo! Etkö sä kysynyt Petseistä aiemmin? Löysin vielä muutaman, en edes tarjoa niitä muille ennen kuin olen tarjonnut sinulle ensiksi. Tässä saattaa mennä tovi, kun en muista mihin laitoin ne…mutta alustavasti varattu sinulle. 🙂
      Kiitos kommentista!
      xoxo,
      Raisa

Leave a Reply

