Roskattomaan jouluun valmistautuminen

Moikkelis!

Mä en jaksa edes selitellä miksen ole blogannut, pahoittelut kuitenkin tästä sopimattoman pitkästä tauosta. Elämä on.

Olette varmaan huomanneet, että jouluun on enää reilut kaksi ja puoli kuukautta. Askartelukaupassa sen huomaa todella konkreettisesti, meille on muutaman viikon ajan valunut joulutavaroita myyntiin, tehdään joulukorttimalleja ja ihmiset ostelevat enemmän punaisia ja vihreitä korttipohjia. Monet asiakkaat kuitenkin vielä naureskelevat meidän jo ilmestyneelle joulukortti-ideakuvastolle, siis ei muuten mutta sen ajankohdalle. Totuus kuitenkin on, että mitä enemmän sulla on lautasella kaikkea, sitä aiemmin jouluun on alettava reagoimaan. Arvatkaa onko mulla kummipojan ja veljentyttären lahjat jo valmiit! Kyllä on! Olen niin mahdottoman tyytyväinen itseeni, että ne on jo hoidettu. Ja niistä tuli tosi hyvät! Ehkä voisin kertoa niistä enemmän sitten vähän myöhemmin.

Tänä jouluna haluan panostaa entistä enemmän ekologisuuteen ja kaikenlaiseen reiluuteen. Antaa lahjoja, joista ei olisi niin suurta haittaa ympäristölle, ja jotka eivät vahingoittaisi myöskään ihmisiä, jotka ovat niitä valmistaneet. Entisestään haluan kiinnittää myös huomiota pakkausmateriaaleihin. Kaikille on varmasti tuttua joulunjälkeinen lahjapaperikaaos.25481343404_8840960e7a_k

Mä oon kyllä jo vuosia säästänyt kaikki suht hyväkuntoiset lahjapaperit ja käyttänyt ne seuraavana vuonna uusiksi. Yritän olla kuitenkin suht normaali ja antaa lasten repiä omat paperinsa, jos ne ei malta avata pakettejaan niin, että kääreet säilyis ehjinä. Ehkä C on joskus joutunut siitä mulle huomauttamaan, ehkä ei. Uutta lahjapaperia en siis ole ostanut vuosiin, mutta halusin viedä ekoilun vielä askelta pidemmälle. Joten ompelin ihanalla saumurillani (huutonetistä satasella!) “second hand” kankaista roskattomia lahjapusseja, joita voi siis käyttää aina vaan uudestaan ja uudestaan. Omassa taloudessa toi kierto tietenkin toimii 100%, mutta jos lahjansaajana on joku muu kuin oma perheenjäsen niin en tietenkään voi mennä varmistamaan, että lahjapussi oikeasti laitetaan kiertoon ja näin vähennetään kertakäyttöisiä kääreitä. Mutta ehkä kankaassa on jotain sellaista arvokkuutta, ettei sitä ainakaan niin herkästi roskiin heitetä.

29090437256_4a1c58283d_k

Miehen synttäreille tein ensimmäisen erän näitä, ja oikein kivoille näyttivät. Oon tehnyt paljon erilaisia: erikokoisia ja useista eri kuoseista. Mun on pitänyt tehdä näitä jo ainakin kahden vuoden ajan, mutten vaan ole saanut aikaiseksi. Nyt, kun muutenkin olen paljon tomerampi ja järkevämpi (lue supernainen) niin tämäkin projekti on nähnyt päivänvalon.

29017775462_1321cea37b_k

Osa kankaista, joita oon tähän projektiin käyttänyt on ulkomaille muuttaneen kaverin jäämistöä, iso osa jo pitkään kirpputoreilta haalimiani lasten pussilakanoita (kts. yllä Kenain nuuskima Halinalle) ja osa kangaskaapin pohjalle unohtuneita aarteita.

Tarkoitus on näitä jossain kohden saada ihan myyntiinkin, vaikka ennen kaikkea olen niitä omiin tarpeisiin ommellut.

28964451331_4ae53993c7_k28753910130_e228226cbb_k

Musta on, näin pienyrittäjänä, joulun lähestyminen jotenkin tosi sähköistävää aikaa. Ollaan miehen kanssa just tekemässä Pinkkikselle jouluun valmistavaa listaa. Siis just listataan kaikkea, mitä pitää tehdä, jotta vuoden tärkein? sesonki onnistuis. Erityisen tärkeää mulle on aloittaa ajoissa, sillä myös kodin ulkopuolinen työni, siis se päätyö, kiihtyy, lisääntyy ja raskautuu joulua kohden potenssiin kaksi. Siitä ei sitten välttämättä ihan kauheasti riitä potkua ompelemiseen ja muuhun. Joten nyt on toimittava! 🙂 Tällä hetkellä mulla ei ole myynnissä muutai kuin nukkepussukoita, mutta tähän on tulossa lähiaikoina muutos, kun alan listaamaan muutakin. Ehkä joitain koruja, ja kukkaroita ja muuta. Pysykään kuulolla!

Ihanan syksyistä keskiviikkoa kaikille!

xoxo,

Raisa

2 thoughts on “Roskattomaan jouluun valmistautuminen

  1. Jaiks!
    Nyt kun käsittelit postauksessasi joulua, valui minulle heti joulustressi hikenä kainaloista. Vaikka tunnenkin olevani (taas) tänä jouluna hyvissä ajoin liikkeellä, eivät asiat luista koskaan kuten elokuvissa, ja kaahailenkin viimeisiä saumoja hampaat irvessä aattoyönä. Ekologista ja rakkaudella tehtyä. Minä paketoin härskisti lehtiroskiksen aarteisiin. Koska meille ei tule mainoksia eikä tilata lehtiä, joudun dyykkaamaan joululahjapaperini roskiksesta. Tosin viime vuonna ostin yhden rullan törkykallista Disney-lahjapaperia muksuja varten, siitä riittää vielä tänä vuonna muutamaan pakettiin.
    Oliko sinulla enää myynnissä niitä Petsejä (vai mitä hittoja)? Ihan kuin olisin jossain taannoisessa postauksessasi tai kommenttikentässä(?) maininnut löytäneesi jostain vielä erän niitä myyntiin. Olisin kovin kiinnostunut. Saisi eskarilainen jotain mieluista ja hittikamaa siihen (hiton) pussikalenteriinsa johon olen joutunut nöyrtymään. Toisekseen, tiedätkö mitään kätevää foorumia tässä netin kultaisessa maailmassa jossa myytäisiin käytettyjä Monster High-nukkeja kuntoaan vastaavaan hintaan? Huuto ja Tori kun ovat jokseenkin karanneet käsistä hinnoittelun suhteen.

    • Kiitos kommentista!
      Mä oon joskus löytänyt Heinon Tukun eteisestä telineen, jossa kiinalaisia (?) sanomalehtiä tms. Otin yhden juurikin lahjapaperiksi ja musta niistä kyllä tuli hienoja. Joskus oon kans leimaillut vanhoja yksivärisiä kääreitä, siis jos vaikka oon ostanut astioita ja ne on kääritty valkoiseen paperiin, niin oon ne paperit sitten koristellut ja käyttänyt lahjapapereina. Nykyään kyllä tulee ostettua niin vähän mitään, niin ei kerry noita pakkausmateriaalejakaan. Mutta hyvä niin. Eikä se maailma siihen kaadu, vaikka yhden rullan ostaisikin. 🙂
      Ei ole enää Petsejä myytävänä, mä en tiedä mitä niille lopuille kävi, löysinköhän niitä edes koskaan. Meidän Monsteritkin tais kaikki mennä kun myin Barbiet yhtenä läjänä. Ei niitä taida kirppiksilläkään vielä olla, kumpaakaan.
      Oon tosi vähän enää netissä missään nukkeryhmissä aktiivisesti mukana, mutta jos olisin Monsteria vailla niin varmaankin joko Ebaystä taikka Facebookin myytävien nukkien ryhmistä katsoisin. On ärsyttävää, miten joillakin tuotteilla hinnat lähtee tollain käsistä, tai siis ymmärtääkseni se hinnoittelu lähtee myyjältä lapasesta. En tiedä ostaako niitä sitten kukaan, jos laitetaan korkea lähtöhinta. Vai oliko kyse siitä, että ostajat huutaa hintaa korkeammalle?
      xoxo,
      Raisa

Leave a Reply

